A BKV részére, MODULO néven
A BKV 110-es és 112-es járatán szolgáló, a V-127-es alaptípusból továbbfejlesztett, Euró 6-os Cummins dízelmotorú buszok első 20 példányának félkészre szerelésével feléledt 30 hónapos csipkerózsika álmából az Újszász utcai Ikarus, majd NABI-gyár.
Miután a gyártást a megrendelő BKV fejezi be a kelenföldi garázsában, a PKD konstrukcióban közbeszerzési eljárás nélkül kerülhetnek hazai buszok a főváros utcáira.
Ez már a jövő: kompozit vázas, elektromos és CNG hajtású Modulo prototípusok az Újszász utcában.
A NABI Kft. az Újszász utcai telephelyen 2012. december 31-én állította le a termelést, ahol évente 300-400, csúcséves 800 buszt is gyártottak. Az amerikai piacra történő termelést a kaposvári üzem leállításával 2013. május 31-el megszüntette a NABI Kft. 2013 második felében az evopro-csoport az Újszász utcai kísérleti üzemet bérelte a NABI-tól, hogy ott két kompozit felépítésű prototípust gyártson. Év végén a cégcsoport megvette a NABI Kft-t, ekkor már a kaposvári üzemet eladták török befektetőknek. Az evopro-csoport így egy teljesen felszerelt, azonnal hadra fogható buszgyárat, illetve a Sírius-busztípus gyártási jogát is megszerezte a NABI Kft megvásárlásával, melynek jogutódja MABI-BUS Kft. néven folytatja a tevékenységét. Neve a Magyar Busz Innováció kezdőbetűiből ered. 2014-ben az Ikarus Sasvár utcai csarnokában tevékenykedő Lanta, és a felújításokat és vázakat építő ARC csapata is integrálódott a cégbe. Nagy általánosságban egy komplett busz előállítása a gyártóhelyen, a beszállítók nélkül számolva egy munkásnak egy évre tud kenyeret adni. A félkészre szerelést jelentő PKD konstrukciónál ez kicsit más. Helmich József, a cégcsoport marketing vezetője erről elmondta, a BKV PKD tender esetében ez az arány úgy alakul, hogy a MABI-BUS-nál egy embernek fél évre, a BKV kelenföldi garázsában egy szerelőnek szintén fél évre ad kenyeret egy új busz. – Az első sorozat az alaptermeléshez szükséges létszámot látja el munkával, ami biztosítja a gyár újraindulását rövid távon – mondta Helmich József. – A fémvázas buszok mellett további kompozit prototípusok (elektromos hajtással, CNG hajtáslánccal) és vízibusz is készül, illetve megkezdődött kompozit vázas, 8 méteres, 68 főt befogadó elektromos hajtású Modulo buszok gyártása is. Jelenleg a cég 100 embert foglalkoztat. – Terveik szerint mikor kezdik a vázgyártást? – Már folyamatban van, jelenleg a gyárban összesen 20 busz van gyártás illetve kiszerelés alatt. – Miután az 50 darabos budapesti keret-rendelés mögött már van a V127-es sorozatból 18 forgalomban a BKV-nál, futnak ilyen kocsik Borsodban és Hajdú-Biharban, ez már export referencia is lehet. Ám az újabb 50 darabot nem a régi, Széles Gábor tulajdonában álló szárnyas emblémával és névvel készítik. E tény mennyire befolyásolja a Ikarust régóta üzemeltetőknél – például a pozsonyi közlekedési vállalatnál – a V127-es váltótípussá válását? – Az Ikarus Egyedit felváltó Modulo márka nem okoz megbízhatósági problémát. A potenciális piac tudja, hogy a konstrukció mögött milyen szaktudás van, ezek gyökereit ismeri. Annak idején az Ikarus több ezres sorozatokat exportált az NDK-ba. A napokban a kelet-német régiókból már harmadik körben voltak a prototípust megtekinteni, megtették a javaslataikat és észrevételeiket, melyeket a gyártás során figyelembe vettünk. Ezek az érdeklődések azt bizonyítják, hogy jó úton járunk, és van Magyarországon kívül is piaca a Modulo-nak. – Milyen együttműködési lehetőségeket látnak a Sasvár utcaiakkal? – A MABI-BUS jelenleg is folytat a Lanta-csarnokában bérmunkában járműfelújításokat. Ilyen téren biztosított a használt felújítás illetve az új jármű gyártásának szeparációja telephely szinten is. -izs-or
|