Helyi Hírek - Független folyóirat   2024.04.16. kedd
Csongor, Joakim
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 28758105
   « Vissza

Változnak az évszakok, változnak a járatok…

 « XVI.-XIV. kerületi hírek 
2007. április 18.
 
Mozgalmas időszakot él át a BKV Zrt. A társaság ugyanis alighogy útjára indította zsúfoltságkezelési programjának első ütemét (2006. október 1-jén), tavaly decemberben – sokak szerint még éppen időben – vezetőt váltott. A céget immár 13 esztendeje irányító elnök-vezérigazgató, Aba Botond helyét ugyanis Antal Attila foglalta el. Volt félnivalójuk a kerületeknek, hisz a fővárosi közlekedési vállalat új vezetőjének kompromisszumkészségéről vajmi keveset lehetett tudni. Márpedig a kerületi közlekedési helyzetek erősen befolyásolhatják az adott városrészben élők hangulatát, életminőségét. Égető probléma A XVI. kerületnek is egyik sarkalatos pontja a közlekedés problémája. A fővárost elkerülő utak hiányában az agglomerációból beáramló forgalom növekedésén kívül Kertvárosunknak a tranzitforgalom miatt is sokat kell szenvednie. A néha már elviselhetetlennek tűnő gépjármű- és teherforgalom mellett azonban a tömegközlekedés is sokszor ad okot a bosszankodásra. Az egyik legsúlyosabb probléma a HÉV, amely hosszanti irányban szeli ketté a kerületet. S mivel a megállók általában a közlekedési csomópontokban vannak, az utasok le- és felszállása sokszor a tűrőképesség határait súroló módon akadályozza a keresztirányú autóforgalmat. A HÉV-en kívül azonban a kerületi buszjáratok is sokszor indokoltan hergelik a kedélyeket. A kimaradt fordulók, a szintidők be nem tartása, a reggeli és délutáni csúcsforgalomban történő araszolás mellett az egyik legnagyobb problémát a harántirányú közlekedés hiánya jelenti. Mert hiába szomszédos a XVI. a XVII. kerülettel, ahhoz, hogy egyikből a másikba buszozzon az ember, az Örs vezér tér segítségét is igénybe kell venni. Nos, ezt az áldatlan helyzetet ismerte fel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (népszerű nevén VEKE), amely kezdeményezte a BKV-nál a jelenlegi buszjáratok racionalizálását. Ez idáig nem számított újdonságnak, hisz már korábban is számos civil egyesület készített javaslatot a fővárosi közlekedés optimalizálására, ám a BKV Zrt. ezidáig nem sok hajlandóságot mutatott a lakossági igények figyelembevételére.
Megszűnik a buszvégállomás a Csömöri úti felüljáró alatt Változtatási javaslat 2006. decembere óta azonban új időszámítás kezdődött a közlekedési vállalatnál, és az új vezető irányításával a cég megkezdte az egyeztetéseket a VEKE-vel, és ami a lényeges, az érintett kerületekkel. Többek között a XVI. kerület polgármesterével is felvette a kapcsolatot, és a konzultációk eredményeképpen a napokban egy változtatási javaslatot nyújtott át a kerület vezetőjének, amely mind az itt élők, mind a civil szervezet javaslatait figyelembe vette. A BKV Zrt. szakembereinek a dolgát megnehezítette, hogy fejlesztésre anyagi források hiányában nem gondolhattak, tehát csak a jelenlegi járműpark ésszerű átcsoportosításával tudtak eredményt produkálni. A XVI. kerületben több szempont is meghatározó volt a módosítások elkészítése során. Ide sorolható a párhuzamos buszjáratok megszűntetése, az átláthatóság, a sugárirányú főútvonalak összekötése, a harántirányú közlekedés megkönnyítése (egy korábbi felmérés szerint a napi utasforgalom egynegyede a kerület határain belül közlekedik a buszokkal), az új városrészek igényeinek kielégítése, illetve a torlódások elkerülése. Kezdjük a legutolsó szemponttal. Köztudott, hogy az M0-s út hiánya miatt rendszeresek a torlódások az Ostoros úton a Cinkotai HÉV-átjáró előtt. Ugyancsak hosszú sorok alakulnak ki a többi HÉV-átjáró előtt a keresztező főútvonalakon. Ezen a helyzeten egyelőre lehetetlen változtatni. Az egyetlen megoldás a Veres Péter úti buszsáv megépítése. Ez tavaly Nagyiccétől az Egyenes utcáig el is készült, és remélhetőleg a jövőben is folytatódik. A többi szempont pedig a buszjáratok átszervezése során érvényesült. A tervezet szerint lerövidülne a 44-es busz útvonala. A busz csak a Centenáriumi lakótelepig közlekedne, kiváltva ezzel a 44/A jelzésű buszt. Az új 44-es a korábbi megállókon kívül a Rákosfalva HÉV-megállónál is lehetőséget biztosítana az utasoknak a le- és felszállásra. A régi 44-es busz által érintett Mátyás király út – Csömöri út – Szlovák út – Rákosi út területen a 31-es és a 144-es gyorsjárat kínálna alternatívát a város felé utazóknak. Ez utóbbi járatot tovább bővítené a BKV, azaz a népszerű busz a munkanapokon immár bővített üzemidővel (délelőtt szóló, csúcsidőben csuklós járatokkal) járna. Elkerülné a Csömöri utat, ugyanakkor megállna a Rózsa utcánál, a Batthyány utcánál, a Diófa és a János utcánál. A 144-es gyorsjárat nem szüntetné meg a 144-es alapjáratot, mely az egyetlen tömegközlekedési eszköz a Szent Korona lakótelepen élők számára. Ám ez utóbbi busz működtetését a 144-es gyorsjárathoz hangolnák.
A sugárirányú buszközlekedés javasolt megoldása Új járat várható A legnagyobb közlekedési változtatást egy új járat, a 180-as autóbusz bevezetése jelentené. Ez a busz Rákoskeresztúr Városközpont és Újpalota Nyírpalota utca között közlekedne, és eközben érintené a XVI. kerület szinte valamennyi fontos csomópontját. Az új busznak köszönhetően közvetlen lehetne a kapcsolat a György utca térsége, valamint az Újszász utca, Bökényföldi út, Jókai Mór utca által határolt kertvárosi városközpont között. A 180-as a Rákosliget – Mátyásföld közti szakaszon a zsúfolt 76-os autóbuszt is tehermentesítené. A járat bevezetése indokolatlanná tenné a 192-es járatot. Legalábbis a korábbi Csömöri út – Mátyás király út – Veres Péter út – Bökényföldi út – Vidámvásár út – Cinkotai út útvonalon, éppen ezért ez az egybéként is ritka járat igazi iskolajárattá alakulna, és a Cinkotai HÉV-állomás, illetve a rákoskeresztúri városközpont között az iskolákat érintve szállítaná a diákokat. A 192-es végállomása tehát nem a Csömöri úti felüljáró alatt lenne. Itt megszűnne a buszparkolás, a 92-es autóbusz ugyanis a kistarcsai kórháztól nem Rákosszentmihályig, hanem meghosszabbított útvonalon a Bosnyák térig közlekedne. Így viszont fölösleges lenne a 77-es buszt is a Bosnyákra irányítani. Ezért azt összevonnák a 177-es járattal, és 77-es néven az Örs vezér tér és Rákospalota Fő út között közlekedne. A XV. kerülettel való közlekedési kapcsolatot a 75-ös busz kocsiparkjának és menetidejének növekedésével is szorosabbra vonnák. Az eddigi IK-405-ös minibuszokat normál IK-260-asra cserélnék, és a busz a Cinkotai HÉV-állomás, illetve Újpalota Nyírpalota utcai végállomás között közlekedne. Csúcsidőben 15 percenként, napközben és hétvégén pedig 30 percenként. A tervek között szerepel egy 75/A jelzésű busz üzembe helyezése is, mely a 75-ös alapjárattal összehangolva közlekedne, ám annak útvonaláról letérve érintené a Bóbitás úti lakóparkokat is. Szintén a kerület közlekedését segítheti, hogy a tervek szerint a 76-os gyors autóbusz is munkanapokon reggel 6.30 – 8.30 között megállna az Egyenes utcai megállóban.
A keresztirányú buszközlekedés javasolt megoldása Várják a lakossági véleményeket A BKV Zrt. által a kerülethez eljuttatott racionalizálási javaslatot az elkövetkező hetekben minősíthetik, véleményezhetik a kerületi szakemberek, akik ezen munkájuk során örömmel vennék a javító szándékú lakossági javaslatokat is. Várhatóan a májusi plénumon foglal majd állást a testület (ez egyébként nagy valószínűséggel pozitív vélemény lesz, hisz ahogy azt már cikkünk elején jeleztük, a javaslat a kerülettel folyamatosan egyeztetve készült), s ha minden jól megy, akkor a fenti változtatások szeptemberben már életbe is léphetnek. (S)
 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2024. március 20.
2024. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Ide kattintva megtekinthető
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez