CÍMLAP |
|
Cikkek és hírek |
|
Portaszolgálat |
|
Balesetek |
|
Tűzoltósági hírek |
|
Rendőrségi hírek |
|
Polgármesteri interjú |
|
Természetgyógyászat, szépség és egészség |
|
Horoszkóp, asztrológia |
|
Receptek |
|
Videók |
|
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek |
|
Archívum |
|
Archívum |
|
Képgalériák |
Helyi Hírek laphálózat |
|
Legutóbbi számaink |
Archívum - HH XVI. |
Archívum - HH XVII. |
2004 előtti számaink |
Megjelenési időpontok |
Lakossági aprók |
|
Hirdetésfeladás |
Látogatók: 28918021
|
2007. április 4.
|
|
|
Vannak márkanevek, amelyek elválaszthatatlanok az adott országtól. A Mercedesről mindenkinek azonnal a német precizitás jut az eszébe, a Szokol rádió neve hallatán pedig gondolkodás nélkül a szovjet iparra asszociálunk. Nekünk, magyaroknak is akad néhány nemzeti termékünk. A Pick szalámi, a Zwack Unikum és a Rubik-kocka mellett kétségtelenül az Ikarus autóbusz is növelte az ismertségünket. Az a típus, amelynek példányai ma is fellelhetők a világban, és amely annyi embernek adott munkát több mint egy évszázadon keresztül.
Ha lokálpatriótaként nézzük a dolgokat, akkor azt mondhatjuk, hogy az Ikarus, és azon keresztül Magyarország nagyon sokat köszönhet Mátyásföldnek. Ez volt az a terület, ahol az Uhri família cége 1945-ben véglegesen otthonra talált. Igaz, a kor „szokásainak megfelelően” az Uhri leszármazottak nem sokáig élvezhették az 1895-ben útjára indított családi vállalkozás gyümölcsét. Az Ikarus Automobil és Járműgyár Rt.-t államosították, majd az Ikarus Gép és Fémáru Rt.-vel összevonva megalkották a szocialista multicéget, az Ikarus Karosszéria és Járműgyárat. A korszakot sok mindenért lehet okolni, egy valamit azonban mindenképpen a javára írhatunk: a kor vezetői komplexen gondolkodtak. Ők ugyanis szem előtt tartották, hogy a táboruk tagországainak melyek az erősségei, és azokat nem elsorvasztották, hanem a maguk módján felfejlesztették. Így járt az Ikarus is, amely nemcsak telephelyet, gépeket, mérnököket kapott, hanem egy politikai döntésnek köszönhetően piacot is. Ez a mátyásföldi cég lett ugyanis a KGST-országok legfőbb autóbusz-beszállítója. Ez pedig újabb fejlesztésekre adott lehetőségeket, így olyan ma már legendás példányok gördültek le a futószalagról, mint a híres farmotoros Ikarus 55-ös, vagy a több mint százéves Ikarus-történet legsikeresebb járműve, a 200-as buszcsalád. A közkedvelt autóbuszok pedig a piacot is megnövelték, a szocialista országok után az afrikai és a közel-keleti baráti államok is felfigyeltek a magyar csodára, majd szép lassan néhány imperialista ország is beadta a derekát, és vásárolt az egyre népszerűbb „kockabuszokból”.
|
|
A mátyásföldi hungaricumhoz olyan legek is fűződnek, mint az, hogy volt olyan év, amikor több mint 13.500 autóbuszt gyártottak. Ekkora kapacitás pedig direkt módon 11 ezer embernek adott állandó munkát, ha pedig a bedolgozókat nézzük, akkor az Ikarus közel 100 ezer0 embernek jelentett megélhetést a 60-as, 70-es években. A magyar multi hamar ki is nőtte a mátyásföldi gyárat, és 1963-ban a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár is az állami vállalat „tulajdonába” került, majd továbbterjeszkedve Móron, Szegeden, Pusztaváron, Szeghalmon és Kiskunhalason is létrehozott egy-egy üzemet. Ekkora birodalom pedig a kor szocialista óriáscégeinek rangsorában is előkelő helyre emelte.
Mondhatnánk azt is, hogy mindez csak bevezető volt ahhoz az írásunkhoz, amellyel „Az Ikarus-ra emlékezünk” rendezvénysorozatról kívántunk tudósítani. De mivel az Ikarusról ma már tudjuk, hogy a rendszerváltás nagy vesztesei közé tartozik, olyannyira, hogy ma már nem is létezik, nem lenne tehát ildomos a fenti sorainkat bevezetőnek aposztrofálni. Az Ikarusszal kapcsolatban maximum nekrológról beszélhetünk. Egy szép történet szomorú befejezése. Ezt a kissé szomorkás hangulatot éreztük magunk is, amikor az ünnepség megnyitóján, március 30-án, pénteken a BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar aulájában a vendégek közé vegyültünk. Azok közé, akik maguk is valamennyien ehhez a mátyásföldi hungaricumhoz kötődtek. Ki erősebben, ki lazábban.
|
|
Március 30-án és 31-én az Otthonunk a XVI. kerületért Egyesület és a BGF Külkereskedelmi Főiskolai Karának jóvoltából egy hatalmas osztálytalálkozónak lehettünk a részesei. Az „iskola” egykori „diákjai” – közel kétszáz ember – ma már egytől egyig felnőtt, sőt többségében idős emberek, akik kivétel nélkül meghatódtak a rég várt találkozástól. Mert az Ikarus 1995-ös centenáriumi ünnepsége óta többségük csak a szakrendelőben vagy az Auchan áruházban találkozott egymással. Egy osztálytalálkozó azonban akkor az igazi, ha mindenki, akinek köze volt a közösséghez, részt vesz rajta. Nos, a szervezők a program összeállításakor kb. 150 személyre szóló meghívót postáztak ki, ám ezek többségében a korábbi vezetőknek, középvezetőknek lettek címezve, s mivel a sajtóban is kevesebb visszhangja volt a programnak, az egyszerű gyári munkások ebből az osztálytalálkozóból bizony kimaradtak.
Akik viszont részt vettek a kétnapos rendezvényen, azok bőven „kinosztalgiázhatták” magukat. Az emlékek már a főiskola Diósy Lajos utcai oldalán megrohanhatták őket, ott ugyanis a szervezők jóvoltából három igazi matuzsálem, egy Ikarus 30-as és két felújított Ikarus 55-ös autóbusz köszöntötte a résztvevőket. Az aulában pedig egy kiállítás emlékezett a gazdag Ikarus múltra, a tárlatot Kovács Péter polgármester nyitott meg. Rajta kívül pedig Mádi Jenő egykori műszaki igazgató mondott ünnepi beszédet. A pénteki nap eseményeihez tartozott még az Ikarus utolsó 50 éve történéseinek felelevenítése az Ikarus című lap szemelvényeinek segítségével. A cikkekből, írásokból két régi ikarusos, Végvári József és Bán László olvasott fel részleteket.
Másnap aztán filmvetítésekkel és baráti beszélgetésekkel folytatódott a program. A meghívottak először azokat a propagandafilmeket tekintették meg, amelyek egykoron a gyárat, és az Ikarus buszt voltak hivatottak népszerűsíteni, aztán kis csoportokban már a személyes élményeiket elevenítették fel. S hogy mennyi érzelmet kavart fel ez a két nap? Nos, szinte egyhangú volt a vélemény: „Jó lenne, ha évente lehetőség lenne a régi ikarusosok találkozójára, és az sem ártana, ha ezeket az eseményeket a 2000-ig működő népszerű Ikarus lap egy-egy nosztalgiaszámmal dokumentálni is tudná.” Azt talán többen elolvasnák, mint ahányan személyesen jelen voltak az első nosztalgia-ünnepségen.
(M)
|
|
|
|
Ferenci Kiadó Bt. •
1162 Budapest, Hermina út 16. •
Tel.: [1] 405-5919 •
E-mail cím: hh@hh16.hu
|
|
Hazai és nemzetközi időjárás
|
|