700 millió forintot nyert a kerület a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) pályázatán a Kertváros kerékpárbarát fejlesztésére. Ennek részleteiről kérdezte a Helyi Hírek Furdan Máriát, a Kerületfejlesztési és Üzemeltetési Iroda vezetőjét.
Készül a falfestmény a Szilas-patak mellett futó kerékpárút egyik aluljáróján. A fejlesztések nyomán kerékpárral elérhetővé válnak a szomszédos városrészek, települések
Mit kell tudni a pályázatról? Az önkormányzat a fővárossal és a BKK-val közösen, mint konzorciumi tag a kerület hiányzó kerékpáros infrastruktúrájának a kiépítésére pályázott. Amit benyújtottunk terveket, azt teljes egészében el is fogadták. A pályázatban kerékpárút építése, a HÉV-átjárók kerékpáros-barát átalakítása, jelzőlámpás átkelők kialakítása egyaránt szerepel. A cél az, hogy a Kertváros egésze kellemesen kerékpározható legyen. Az új KRESZ lehetőséget teremtett az egyirányú utcák úgynevezett ellenkerékpározhatóságára (tehát hogy a bringások a forgalommal szemben is haladhatnak), s a kerületben hálózati elemként vannak nyilvántartva az ellenkerékpározható egyirányú utcák. Fontos, hogy csak az olyan egyirányú utcákban szabad ellenkerékpározni (tehát a forgalommal szemben haladni), ahol azt a behajtani tilos tábla alatt egy kiegészítő tábla kifejezetten megengedi. Hogy melyik egyirányú útszakaszra ad a kezelő ellenkerékpározásra engedélyt, azt szakmai szempontok egyenként határozzák meg. A János utcában az egyirányú szakaszon engedélyezték az ellenkerkpározást, sőt az végig fel is lett festve, de a József utcában például tilos a forgalommal szemben kerékpározni.
A meglevő kerékpárutak, kerékpársávok – mint a Veres Péter úti, a Szilas-patak menti, Újszász utcai, János utcai – mellett egyrészt a belváros irányába bővítenék a biciklis közlekedés lehetőségét, hogy egészen a Dunáig el lehessen bringázni, másrészt a szomszédos kerületekkel is összekötnék a kerékpárutakat. A Rákos-patak mentén is jelentős kerékpáros fejlesztés várható. Ennek terveit a honlapon közzétették, és kaptak a bringásoktól több mint kétszáz javaslatot, melyek aztán beépültek a végleges tervekbe, – A Körvasút soron gyűjtőhálózatot épít ki a kerület és a vasúti átkelőhelyeket biztonságosabbá fogják tenni. A Remény utcai gyalogosátjárót kerékpárral is közlekedhetővé alakítanánk, valamint a Rákosi úti és Mogyoródi úti átjáró kerékpáros-barát kialakításával a Zugló felé való átjárást biztosítanánk – mondja Furdan Mária. A távlati tervekben szerepel, hogy a Csömöri úti felüljáró alatt, a vasúti síneken át szeretnének egy kerékpáros átjárót kialakítani, de ehhez még a forrásokat meg kell találni. A felüljárón egyébként nem tilos a kerékpározás, csak rendkívül kockázatos – aki bátor és bírja a combja az emelkedőt, most is átkerekezhet, nincs tiltó tábla... Ha egy bringás eléri a Rákos-patak menti kerékpárutat, akkor innen nagyon sokfelé tud már továbbhaladni, simán el lehet jutni a Városligetbe, s a Főváros ennek a kerékpárút-hálózatnak a további fejlesztését is tervezi. A Sárgarózsa utca felől a Kőbánya felé való kerékpáros közlekedés biztonságos lehetőségét alakítanák ki. A Bökényföldi útnál kerékpárút épül – ezt a BKK már engedélyezte – a XVII. kerület felé, ami összekötődik a Cinkotai Buszgarázsnál a XVII. kerületi bringaúttal, valamint a Naplás-tó menti kerékpárhálózatot bővítenék, ami a XVII. kerület felé jelent összeköttetést. A távolabbi tervek között szerepel a Cinkotai út mentén is kerékpárút építése, de ott még meg kell szerezni ehhez az út menti területeket, és ez időigényes dolog.
A másik szomszéd a XV. kerület, erre is kiépül majd a kerékpárút a Szilas-patak mentén a kerület határáig. A bringaút a korábbiaknak megfelelően a hidak alatt, a patak mentén halad, a patakparton viszont egyéb problémák is adódnak, például van olyan telek, ahonnan gépkocsival hajtank kis a patakpartra, itt tehát vegyes forgalmú utat kell kialakítani – mondja Furdan Mária Csömör felé a Timur utca mentén van a Szlovák útig kiépített kerékpárút, ezt kell összekötni a Szilas-menti kerékpárúttal. Erre az Újarad utcán nyílik lehetőség, miután a patakon egy kerékpáros híd is megépül. Az Szlovák út – Timur utca – Rákosi út csomópontban várhatóan az idén építik meg a komplex jelzőlámpa rendszer, ennek része lesz a kerékpárosokat átengedő bringás jelzőlámpa. A Magtár utcában szintén lesz kerékpársáv, mely egészen a Budapesti útig ki lesz építve, valamint a Suba utcánál a kerület határáig épül kerékpárút, ami rávezeti a bringásokat az M0 felett húzódó alumínium kerékpáros hídra (és itt átjuthatnak Csömörre).
A szomszédos Kistarcsával való kapcsolatot szolgálja a temető mellett egészen az M0-s autópálya magasságáig egy kerékpárút építése, amelynek a további, a kerületen kívüli részét a kistarcsaiak építik meg. A nagytarcsaiak a Naplás-tó menti kerékpárúthoz szándékoznak csatlakozni, a Szilas-patak folyása mellett, ahol viszont a természetvédelmi terület kikerülését meg kell oldani. A kerület belső, kerékpárosoknak ajánlott úthálózatát táblákkal jelzik, s ezek az útvonalak felkerülnek a kerékpárutak térképhálózatára is. Például kerékpárosoknak javasolt a Baross utca, Szent Korona utca útvonal, de egyébként mindenki arra kerékpározhat, amerre akar, ebben csak a domborzati viszony jelenthetnek akadályt. A Körvasút menti szakaszban fontos szerep jut a Nádor utcának, mert a Szent Korona úttól a kiserdőig erre vezet a hálózat. A Körvasút sor egy szakasza ugyanis annyira keskeny, hogy ha ott autós kerékpárossal találkozik, az nagyon balesetveszélyes. A Nádor utcát már úgyis ideje lenne felújítani, tehát ere most a kerékpáros hálózat részeként kerül sor. A HÉV-átjárók biztonságossá tétele is fontos, a megállóknál – Fuvallat utcánál, Műkő utcánál, Pirosrózsa utcánál – az átkelőket biciklivel közlekedhetővé kell tenni.
A program részeként egy tanulmány is készül (nagyon szigorú szempontrendszer szerint), ami a kerékpáros közlekedés szempontjából veszi górcső alá a kerületi úthálózatot, a pályázat pedig anyagi forrást biztosít a feltárt problémák megoldására. A fejlesztés eredményeként szinte minden kertvárosi utca kerékpározható lesz. A kerékpáros fejlesztésekhez a kerületi iskolákban egy népszerűsítő kampány csatlakozik majd. – A munkálatokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztálya felügyeli, így kizárólag korszerű beruházást lehet megvalósítani, amely szavatolja a kerékpáros biztonságát is – mondta el Furdan Mária irodavezető.
A kerékpárosok gyakran félreértik azt az új közlekedési szabályt, hogy biciklivel az egyirányú utcába forgalommal szemben is behajthatnak. Ez csak azokra az utcákra vonatkozik, ahol a behajtási tilalmat a kiegészítő tábla feloldja. |