Helyi Hírek - Független folyóirat   2019.09.16. hétfő
Edit, Ditta, Ludmilla
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 15077619
   « Vissza

Csömörön minden fiatalnak ingyenes a nyelvvizsga

 « Cikkek és hírek 
2016. március 21.
 

A csömöri önkormányzat múlt év ősszel kezdeményezte a minisztériumnál, hogy a korábbi évtizedekhez hasonlóan ismét önkormányzati fenntartásban működhessen a helyi általános iskola és zeneiskola. Fábri István polgármesterrel beszélgettünk arról, miért is nem jó a jelenlegi rendszer.

kepfile

Turnovszky Tamás történelem és ének-zene szakos tanár felszabadultan zenél tanítványaival a Csömöri Mátyás Király Általános Iskola tanévzáró ünnepségén 2015-ben

     – Az utóbbi hetekben a közoktatás állapota elleni tiltakozásokról szóló hírek között érdekesség volt az Önök kezdeményezése, hiszen más önkormányzat nem nagyon adott hangot annak, hogy visszavenné az iskoláit.
   – Dehogynem! Van olyan település, ahol nemrég még helyi népszavazással is megerősítették ezt az önkormányzati szándékot. Sok polgármestertársammal beszélgetve egyértelmű, hogy a legkisebb és legszegényebb településeket nem számítva, szinte minden településvezető hozzánk hasonlóan úgy gondolkodik, hogy az önkormányzatok a legjobb gazdái a helyi iskoláknak. Hozzáteszem: nem az önkormányzat itt a lényeg, hanem a helyi társadalom kontrollja, szempontjai, elsősorban a gyerekeké, az őket képviselő szülőké, a tanároké, és csak ehhez kapcsolódva a településfejlesztést végző választott képviselő-testületé. Ugyanezen az állásponton van a Magyar Önkormányzatok Országos Szövetsége is, sőt, a kormánypárt első számú oktatáspolitikusa, az Országgyűlés oktatási bizottságának korábbi elnöke, Pokorni Zoltán sem szavazta meg az iskolák államosítását 2012-ben. Nincs ma Magyarországon egyetlen valamirevaló oktatási szakember, aki a jelenlegi központosított rendszert jónak, vagy akár ebben a formában javíthatónak tartaná – és akkor az oktatás tartalmi elemeiről, a nevelési-képzési elvek korszerűtlenségéről még nem is beszéltünk.
     – A 2013 előtti állapotokkal összehasonlítva milyen problémákat érzékelnek a nagyközség iskoláiban?
    – Ha csak elsősorban az önkormányzatot érintő intézményi működtetést-fenntartást nézem, már akkor is szembeötlőek a gondok. Ebben az évben az államtól 16,5 millió Ft-ot kapunk iskolai működtetésre, ezzel szemben több mint 100 millió Ft-ot költünk a két iskolánkra, amit kizárólag a helyi adóbevételekből kell kigazdálkodnunk! Sőt, ezen belül 20 millió Ft az az összeg, aminek biztosítása nem a mi feladatunk, hiszen olyan szakmai kiadásokat fedezünk ebből, ami ennek a „fantasztikusan” működő szervezetnek, az állami értelmetlenség szimbólumává vált Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak lenne a dolga: pedagógiai asszisztensek, pszichológus, logopédus megbízási díjai, tanárok plusz munkáinak finanszírozása, diákok erdei iskolai képzése, különböző testnevelési szakfoglalkozások vagy éppen az iskolai honlap működtetése. Azért áldozunk ennyi plusz forrást erre a területre, mert semmiképpen sem engedjük, hogy a korábban jó színvonalú és jól működő iskolánkat leépítsék.
     – Miért olyan fontos Önöknek a helyi iskola ügye?
    – A kérdés szerintem minden település esetében költői lenne. Hát mi lehet fontosabb egy falu, egy város számára, mint az, hogy milyen nevelést, képzést kapnak az ottani fiatalok? Ráadásul ez nem csak érzelmi, hanem nagyon is racionális szempont, ezért nem véletlen, hogy a civil önkormányzatunk számára kezdettől a csömöri fiatalok nevelése, képzése, továbbtanulásának segítése minden más területet megelőző költségvetési és fejlesztési kérdés. Felmérések, kutatások, de a hétköznapi tapasztalat is azt bizonyítja, hogy az érvényesülésben, az elhelyezkedésben sok-sok tényező mellett a legfontosabb az, hogy egy fiatal milyen képzést kapott, milyen szakmát tanult, milyen készségeket fejlesztett nála az iskola. A csömöri fiatalokat ezért úgy segíthetjük leghatékonyabban a boldogulásukban, ha a lehető legjobb színvonalú alapfokú oktatási lehetőségeket biztosítunk számunkra.
     – Milyennek ítéli meg a térség többi iskoláinak, nevelő intézményeinek a helyzetét?
    – Úgy látom, hogy a mi térségünkben nagyon sok potenciál van. Kiváló iskolák működnek – és itt nem csak az állami-önkormányzati, hanem az egyházi és az alternatív intézményekre is gondolok – a XVI. kerületben, de Nagytarcsán, Kistarcsán, Fóton vagy éppen Gödöllőn is igen komoly eredményeket lehetne elérni az ottani jó és kreatív pedagógusgárdára és a nem kevésbé igényes és tanulni akaró fiatalokra alapozva. Ennek sajnos azonban komoly gátja a mai központosított, merev állami irányítás, és a kreativitást háttérbe szorító, nem a kompetenciák fejlesztését előtérbe helyező, akár a helyi települési, akár az oktatási hagyományra nem értékteremtő módon alapozó központi tanterv. Én mindezek ellenére nagyon bízom benne, hogy végre egyszer már jó irányban indulunk el.
     – Sok olyan támogatási programjuk van, ami az általános iskolából kikerülő generációknak szól.
    – Igen, erre nagyon büszkék vagyunk, de ajánljuk minden más önkormányzatnak is, mert ha valamire, akkor az oktatásra, a fiatalok képzésére igenis megéri pénzt áldozni. Például Csömörön 2014 óta minden 15-29 év közötti fiatal közép- vagy felsőfokú nyelvvizsga költségeit alanyi jogon fedezzük. A középiskolások számára tanulmányi-szociális ösztöndíj áll rendelkezésre már 1991 óta. Ezenkívül mi is minden évben csatlakozunk az országosan ismert Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj programhoz. Sőt, 2014 óta egészen speciális ösztöndíjprogramot is működtetünk: az akkor teljesen átgondolatlan és demagóg módon fizetőssé tett népszerű szakokon (pl. jogász, gazdálkodás és menedzsment, kommunikáció), tanuló csömöri diákok tandíjának jelentős részét átvállaljuk. M. D.

kepfile

Fábri István polgármester az oktatás kiemelt támogatása mellett érvel az önkormányzatban


Fábri István A Csömöri Általános Iskola elvégzése után a XVI. kerületi Szerb Antal Gimnáziumban érettségizett 1986-ban. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán középiskolai filozófia szakos tanári, a Szociológiai és Szociálpolitikai Intézetben okleveles szociológus diplomát szerzett. 1996-ban saját társadalomkutató céget alapított. Emellett többek között 2001-ben a Nemzeti Ifjúságkutató Intézet alapító szakmai igazgatója volt, majd 2010-ig az Educatio minisztériumi háttérintézmény vezető elemzőjeként dolgozott. A HVG-Univpress felsőoktatási rangsor és a diplomás pályakövetési rendszer egyik szakmai vezetőjeként, az Ifjúság 2000 kutatás irányítójaként és a határon túli magyar oktatási intézményeket felmérő program vezetőjeként lett ismert oktatás- és ifjúságkutató. 1990-1998 között független ifjúsági egyesület képviselőjeként tevékenykedett a helyi önkormányzatban, 2010 óta a Csömöri Civil Egyesület színeiben irányítja a pártoktól teljesen független önkormányzatot.

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Ide kattintva megtekinthető
Legutóbbi lapszámunk - 2019. augusztus 21.
2019. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez