A 107 és a 112-es központi hívószámok után mostantól kezdve már közvetlenül is hívhatók az ismerős rendőrök. A Budapesti Rendőr-főkapitányság felső vezetése ugyanis szakítva a korábbi hagyományokkal, mely szerint a kerületi rendőrök csak a központi számokon keresztül érhetőek el, minden budapesti körzeti megbízottnak – így a kertvárosiaknak is – szolgálati mobiltelefont adott. Ezen pedig szolgálati időben bármikor elérhetővé váltak a rendőrök. A változtatástól azt várják, hogy a lakosság és a rendőrség között erősödjön a kapcsolat, az emberek bizalma nagyobb legyen az egyenruhával szemben, s hogy a KMB-sek is hamarabb információkhoz juthassanak. Ehhez persze az kellett, hogy minden fővárosi kerületben létrehozzák, újjászervezzék és megerősítsék a körzeti megbízotti szolgálatot. A Kertvárosban egy éve 13 körzetet jelöltek ki, melyben azóta ugyanennyi KMB-s teljesít szolgálatot. Pótlásukra három tartalékot is megneveztek, így két dolgot értek el: egyrészt a lakosságnak nem kell sok arcot, nevet és telefonszámot megjegyeznie, másrészt mind a 13 körzet folyamatosan felügyelve van. A KMB alapját ugyanis az adja, hogy a körzeti megbízott a szolgálati idejének nagy részét a körzetében tölthesse, ahol ugyanúgy járőrözik, mint a többi egyenruhás rendőr, de közben tartja és ápolja a kapcsolatot a lakossággal. Ennek fontos eszközei lesznek majd a most kiosztott Nokia mobiltelefonok, melyek számát szeretnék minél több módon a lakossághoz is eljuttatni. A közvetlen kapcsolatot már néhány kerületben, így a szomszédos Zuglóban is kipróbálták már, ahol egy-két agilis és lelkes körzeti megbízott már korábban rendelkezett szolgálati mobiltelefonnal. A tapasztalat azt mutatta, hogy az emberek szívesebben hívták fel az ismerős rendőrt, mint a személytelen központi telefonszámokat. A BRFK-nál ettől a változtatástól a közbiztonság javulását remélik. A NOKIA készülékek vásárlását a Fővárosi Önkormányzat is támogatta, a szolgálati mobilok szolgáltatója pedig az állami tenderen is győztes Vodafone lett.
Riersch Tamás |