Különleges bemutatót tartottak február 5-én a Varázskorona óvodában (Szent Korona u.), csatlakozva a Pedagógiai Napok programsorozathoz. Ők valóban megvalósították a „pedagógusok megváltozott szerepét”, hiszen valami egészen újszerűt vittek be az óvodai nevelés-oktatás mindennapjaiba. A fejlesztőpedagógus – Szalai Zsuzsanna – és az egyik óvónő – Jevuczo Katalin – az úgynevezett TSMT, azaz a Tervezett Szenzomotoros Tréning módszerében képezte tovább magát, amellyel a gyerekeknél többek között az egyensúlyzavar, a térben való tájékozódás, a nagy mozgásokkal összefüggő problémákat lehet fejleszteni.
Ezt a speciális módszert úgy is szokták nevezni, hogy „okosító torna”, mivel ügyesebbé, magabiztosabbá teszi a mozgást, javítja a mozgáskoordinációt, és ezzel egyidejűleg a gondolkodás fejlődésére is jótékony hatással van a mozgáson keresztül – ezért minden gyereknek csak jó lehet. Ezt a mindennapi munkájukba integrált módszert mutatták be: Kata óvónéni tornát tartott, Zsuzsa néni, a fejlesztőpedagógus pedig egy olyan foglalkozást, ahol a nagy mozgásoktól indulva egészen a finom mozgásokig vezette a gyerekeket a legkülönbözőbb, játékos feladatokon keresztül. Jelentős eredményeket is tudhatnak már maguk mögött a módszer segítségével, az egyik kisfiú például komoly lemararadásából egy év alatt hihetetlen sokat behozott, s úgy tűnik, elegendő lesz a következő egy év, hogy iskolaérett legyen. A társadalmi szinten megváltozott életmód, a szülők elfoglaltsága, a fokozódó elvárások – és még sok minden más is hozzájárul ahhoz, hogy egyre több gyerek küzd tanulási nehézségekkel – a tanítók meg velük... Ezeknek a problémáknak a gyökere ott keresendő, hogy a gyermek bizonyos képességekben a fejlődés valamely szintjén lelassul, megreked. Ezeket a lemaradásokat hagyományos módszerekkel nem lehet elég hatékonyan behozni, de a TSMT módszere nagyon bevált. Különösen, ha a szülőket is bevonják azoknál a gyerekeknél, ahol napi szinten szükséges a feladatok gyakorlása. A szint megállapítására a szakembernek egy szűrővizsgálat (tesztfeladatok) segít. Gratulálunk az újszerű pedagógiai munkához, mely példaértékű, különös tekintettel arra, hogy az óvoda saját erőforrásaiból gazdálkodja ki a szükséges költségeket – például a speciális eszközökre –, illetve szakmai pályázatokon indulnak. (Sz. K.) |