Helyi Hírek - Független folyóirat   2019.08.23. péntek
Bence, Szidónia
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 14815631
   « Vissza

Menekülés a süllyedő kocsiból

 « Tűzoltósági hírek 
2011. február 14.
 

Menekülés a süllyedő kocsiból

Minél előbb el kell hagyni a kocsit, ha vízbe kerül, és süllyedni kezd. Az ilyen típusú balesetek körülményeit, a lehetséges menekülési módokat foglaltuk össze.

Fontos, hogy milyen körülmények között kerül az autó a vízbe

- belehajt
- ütközés következtében

Mindkét esetben lényeges a gépjármű sebessége, és ha van a zuhanás magassága. Bármilyen értékeknél nagyon lényeges a biztonsági öv használata, mivel akár egy bizonyos sebesség felett, akár nagyobb zuhanási magasságból (vagy egyszerre mindkettőből) adódó lassulás olyan mértékű lehet, hogy a  bentlévő(k) - nem bekapcsolt öv esetén - úgy megsérülnek (például eszméletvesztés), hogy nem képesek ön erőből elhagyni a járművet. Ugyan ez a veszély akkor is ha ütközés következtében kerülnek a vízbe.

Autó a vízben

Alapvetően, ha már gépkocsi vízbe került, akkor a felszínen úszik, és lassan merül el. Amennyiben az utas(ok) cselekvő képesek és tudnak úszni, már csak a fizika és a helyes döntés lesz a meghatározó a sikeres menekülésben.

Először is a az autó rendszerint 1-2 perc közötti ideig süllyed (eddig van a felszínen). Ez az idő nagymértékben függ attól, hogy milyen gyorsan tud a víz a fülkébe, csomagtartóba áramlani. Értelemszerűen, extrém esetekben, amikor a gépkocsi nagyon sérült, vagy minden nyitva van rajta, vagy nagyon magasról és/vagy nagyon nagy sebességgel kerül a vízbe ez az idő lerövidülhet akár 10 másodpercre is.

Rendszerint azonban 40-60 km/órával vagy lassabban és zárt ajtókkal kerülnek vízbe, ilyenkor, pedig az átlagos 1-2 perc rendelkezésre áll a menekülésre. Az is befolyásolja az időt, hogy milyen állapotú autóról beszélünk, egy új autó jobban „szigetelt” mint például. egy 10 éves.

Másodszor fontos a víz jellege (állóvíz, folyóvíz). Állóvízben is sodródik a kocsi, rendszerint a vízbehajtás kori sebességből adódó lendület miatt, ez akár 20-50 méteres távolság is lehet a beérkezéstől. Folyóvízben ez 100-200 méter is lehet a vízbejutás helyétől.

Süllyedés menete

Tehát az autó a vízbe került és megkezdődik a süllyedés. Ilyenkor attól függően dől előre vagy hátra, hogy orrmotoros vagy farmotoros-e az autó. A fülkébe az ajtóknál ás minden résen áramlik be a víz. A víz szintje az autón kívül körülbelül 25-40 centiméterrel magasabban van, mint a fülkében, mind addig, amíg az meg nem telik teljesen. Éppen ezért, ennek a magasságú vízoszlopnak a nyomása miatt nem lehet kinyitni az ajtót, illetve már csak akkor mikor a fülke megtelt és a nyomás így kívül-belül egyforma. (Megjegyezzük, hogy rögtön az elején rövid ideig még ki lehet nyitni, de így rögtön felgyorsul a vízbe áramlás és a kocsi is megdől erre az oldalra.)

Egyébként amikor a kocsi a felszín alá kerül, akkor már gyorsan a fenékre ér és gyorsan megtelik.

Lehetséges menekülések

Rögtön az elején le kell szögezni, hogy a sokszor emlegetett "várjuk meg, míg megtelik és utána könnyen kinyitva az ajtót a víz alatt úszunk ki" módszer nem javasolt és csak a legutolsó megoldásként alkalmazzuk.

Ennek okai:

A kocsi, amikor elsüllyed, lehet, hogy átfordul a tetejére, akár orral előre, akár farral süllyedt el. Így az ajtót már nem biztos, hogy ki tudjuk nyitni, mivel közvetlenül elakadhat az aljzatban. Ha nem is fordul át, lehet, hogy akkor sem tudjuk kinyitni, valamilyen fenéken található tárgy miatt (például fatuskó, kő, vagy csak ferde a mederalj). Sőt folyóvízben elég, ha a sodrás az ajtóra "érkezik", ilyenkor egyszerűen a sodrás ereje is elég ahhoz, hogy ne lehessen kinyitni az ajtót. Ráadásul úgy kell ezt végrehajtanunk, hogy higgadtan megvárjuk, amíg a bokánktól a fejünk búbjáig ellep a víz, és a végén veszünk egy nagy levegőt. Hazai vizekben a látás rendszerint még búvármaszkban is 0, sőt az év nagy részében a vízhőmérséklet 15 fok Celsius alatt van. Ha ehhez még hozzá teszem a hirtelen stresszt, amit, egy váratlan vízbe érkezés okoz, komoly a veszélye annak, hogy nem lesz elég ideig elég a levegő visszatartás (például ha az ajtó nem nyílik egyből, vagy valamibe beakad a menekülő ruhája.

Sokkal célszerűbb az ablakon keresztül kimászni addig, amíg az autó lebeg a víz tetején. Ilyenkor erre az egy perc rengeteg idő. Az elektromos ablak működik így is, bár a legbiztosabb a jó öreg mechanikus. Az első teendő hogy az öveket csatoljuk ki és rendezzük el, hogy ne akadhasson bele a lábunk, amikor elhagyjuk az autót.

Az ablakot kitörni csak valamilyen hegyes nehéz tárggyal lehet (például ablaktörő kalapács), kézzel, lábbal nem valószínű, hogy sikerül.

Olyan nagyobb testű emberek, akik nem férnek ki az ablakon, csak az ajtón keresztül mehetnek. Így a korábban írt nem javasolt módszerrel, erre az esetre azt javasolnám, hogy a veszélyei ellenére végrehajtható, de készüljenek fel, hogy ha az ajtót nem tudják nyitni, próbálják az ellenkező oldalit.

Olyan esetben, amikor valaki nem tud úszni, akkor is másszon ki, amilyen gyorsan tud, kiabáljon segítségért. De maradjon az autó mellett és fogja azt. Így amíg az a felszínen van (1 perc) ő sem süllyed el. Illetve amikor elmerül az autó, próbálja meg lábbal "követni", mivel a legtöbb vizünk pár méter mély, elképzelhető, hogy ha rá áll a tetejére, akkor a feje már kint lesz a vízből (ha az autó magassága plusz az ő test magassága nagyobb, mint a víz mélység).

Minden esetben készüljünk már az autóban az úszásra, amit csak lehet, vegyünk le!

Legfontosabb a kabát, cipő, és aztán fentről, lefele amit lehet, még télen is! A vizes ruha nem csak akadályoz az úszásban, de hidegben még jobban hűt, mintha "meztelen lennénk".

Menekülés fejtetőre borult járműből

Rendkívül nehezíti a menekülést, ha a gépkocsi a baleset következtében a tetejére borul. A nehézséget az okozza, hogy a többszörös átfordulás után a tájékozódó képességünket elveszítve, a testsúlyunk a biztonsági övre nehezedik, megnehezítve annak oldását, miközben mi fejjel lefelé lógunk az emelkedő vízben. Ebben az esetben még inkább igaz, amit az első gondolatban írtunk, higgadtan végig kell gondolni a teendőket. Először azt kell tisztázni magunkban, hogy a gépkocsink és azon belül mi, milyen helyzetben vagyunk és ebből a helyzetből melyik lesz a menekülési irány. A helyzetünk tisztázásához segítséget jelent, hogy milyen irányból érkezik a fény, (arra kell majd menekülnünk) és honnan emelkedik a víz (a lent és a fent meghatározásához).    

Ebben az esetben, ha az ülésünk magassága állítható, célszerű az ülést úgy megemelni, hogy az alkarunkat a fejünk fölé téve megtámaszkodjon az a tetőkárpiton. Ha az ülés magassága nem állítható, akkor is tegyük az alkarunkat a fejünk felé, hogy amennyiben az öv oldásakor kicsúsznánk az ülésből, akkor se a fejünkre essünk. Ezután a lábunkat felhúzva ki kell támasztani magunkat a műszerfalban, belepréselve testünket az ülésünkbe, tehermentesítve ezzel a biztonsági övet. Ha ezt nem tesszük, az öv oldásakor leesünk az ülésből a gépkocsi tetejére, (fejre esünk) és emiatt különösen nagy sérülés veszélyének van kitéve a nyakcsigolyánk, a fejünk, és a térdünk. Ebben a helyzetben a szabad kezünkkel oldani kell az övet, testünket leengedjük a gépkocsi tetőkárpitjára, majd ha lehetőségünk van rá, a lehúzott ablakon keresztül el kell hagynunk a gépkocsit, vagy meg kell fordulnunk az autóban, hogy a fejünk az utastérben maradó légtérbe kerüljön. A menekülés további folyamata megegyezik a korábban leírtakkal.

A baleset során felboruló gépkocsival kapcsolatban azzal is számolnunk kell, hogy az utastérben lévő rögzítetlen tárgyak, (táska, üdítős palack, mobiltelefon, cd-lemez, szerszámok, mentődoboz, izzókészlet stb.) tehetetlenségük folytán a borulás által meghatározott irányba csapódnak, amely további sérülések lehetőségét hordozza magában. Ha ezt el akarjuk kerülni, akkor a szállítandó tárgyakat a gépkocsi csomagtartójában, kesztyűtartójában helyezzük el, és lehetőség szerint rögzítsük is azokat.

Bács-Kiskun Megyei Balesetmegelőzési Bizottság
 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Ide kattintva megtekinthető
Legutóbbi lapszámunk - 2019. augusztus 21.
2019. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez