Helyi Hírek - Független folyóirat   2024.04.26. péntek
Ervin
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 28827299
   « Vissza

Fő az egészség – a Jókai úti szakrendelőben

 « Archívum 
2009. november 2.
 

Nagy a sürgés-forgás a Jókai úti szakrendelő – legújabb nevén XVI Kerület Kertvárosi Egészségügyi Szolgálata – portáján, a betegirányítóban. Semmi különleges nincs ebben, hisz ez itt egy szokásos életkép. A baj csak az, hogy az itt dolgozók kezelik a telefonközpont bejövő hívásait is, mert csak ők tudják szakszerűen ellátni ezt a feladatot. Nem csoda hát, ha az automata géphang a telefonálót várakozólistára teszi, s gyakran bosszantóan hosszan ott is felejti…

Erről, és az egészségügyi intézményben zajló életről, s a várható pozitív változásokról kérdezzük az illetékest, a „ház” igazgatóját.

Dr. Schiszler István kedvesen fogad minket, hogy megválaszolja a kerület lakosságát érzékenyen érintő kérdéseket a Kertvárosi Egészségügyi Szolgálat mindennapjaival kapcsolatban.

            fo_az_egeszseg_400

Mindjárt itt a telefonos betegirányítás problémája: a legtöbb hívás az előjegyzésre vonatkozik. A rendelések többségén bejelentkezésre, előre egyeztetett időpontban várják a betegeket, ami ma a legkorszerűbb, és szervezett, időtakarékos munkát tesz lehetővé. A betegirányítóban azonban – ha sorban állnak a betegek – nem tudják a telefont felvenni. Az automata várakozólistára teszi ugyan a telefonálókat, de nem elég intelligens a rendszer ahhoz, hogy azután érkezési sorrendben tartsa őket. Ám ennél okosabb központ, ami ezt is tudja, több millióba kerülne, s ennyi pénzből inkább orvosi felszerelést vásárolnak.

Az igazgató szerint a megoldás nem is a telefonközpontban rejlik, hanem az időpontkérés megreformálásában. A legtöbb beteget a háziorvos küldi szakrendelésre, s ha ők tudnak a betegük számára időpontot egyeztetni – korszerű számítógépes rendszer segítségével –, akkor már a betegek nagy hányada mentesül ettől a kellemetlenségtől. Ez a program hamarosan elérhető lesz a kerületi háziorvosok jelentős részénél. A másik mód az interneten, emailben történő előjegyzés, amely már működik is az intézetnél: az elojegyzes@szakrendelo16.hu címre küldött levélben tudnak a betegek időpontot kérni.

De miért is ilyen fontos ez az előjegyzéses rendszer? Egyrészt, mert ki lehet küszöbölni az esetleg több órásra nyúló várakozás kellemetlenségeit. Az intézet célja, hogy az átlagos várakozási idő ne legyen több, mint 15 perc. A hosszabb – például váratlan esemény miatti – várakozásról is tájékoztatást kapnak az érintett betegek. Másrészt – s ez is nagyon fontos szempont – a rendelők kihasználtságát így lehet a legjobban optimalizálni. A szakrendelő ugyanis nagyon népszerű, havonta kb. 25 ezer megkeresést regisztrálnak. Mint tudjuk, az OEP finanszíroz, de azt sokan nem tudjuk, hogy nem korlátlanul. Itt körülbelül az az arány, hogy 150 betegből 100-at fizet. A többit az egészségügyi szolgálatnak kell kigazdálkodnia – ebben a gazdasági helyzetben! Még arra sincs mód, hogy átcsoportosítsanak igény szerint az egyik rendelésből a másikba, a rendelési óraszámokat ugyanis be kell tartani – az OEP szabályrendszere nagyon kötött, és bürokratikus. A felmerülő plusz igényeket ezért magánrendelés biztosításával igyekeznek megoldani, szabad kapacitásuk ugyanis van, csak az OEP nem köt rá szerződést. Ilyen módon bővült gyermek-ortopédiával a szolgáltatás.

A másik kényes pont a labor. Itt sajnos gyakori a sorban állás! Mindenki úgy gondolja, ha jó korán jön, hamarabb végez, így már sokszor 7 órakor hosszú sor alakul ki, fél 9-kor meg üres a labor… Az igazgató tájékoztatása szerint hamarosan a labornál is bevezetik a szakrendeléseken már bevált betegirányítási rendszert, így elkerülhető lesz a sorban állás. A labort egy külső cég működteti, ennek komoly előnye, hogy a jelenlegi finanszírozási helyzetben ezt csak veszteségesen tudná üzemeltetni az intézet. Gazdasági okokból egy időre felfüggesztették a Hősök terei labor működését, de nemrég kötöttek egy olyan megállapodást, hogy a szakrendelő ad egy plusz embert a laborba, ennek fejében újra üzemeltetik a Hősök terén a szolgáltatást heti három alkalommal. Pont a labor adminisztrációs terheit csökkentené leginkább az az online számítógépes rendszer, melyet dr. Schiszler István nagyon fontosnak tart bevezetni. A beutaló és a leletek papír nélküli közlekedése az orvosok és a labor között sok időt és energiát – és természetesen pénzt – takarítana meg.

Egy ilyen új szoftver rendszerbeállítása folyamatban van, amelyet az igazgató kezdeményezésére egységesen használnának a háziorvosok és a szakrendelő munkatársai. Ez számtalan előnnyel járna: a beteggel kapcsolatos valamennyi információ az összes érintett orvos számára elérhető lesz. Így nem fordulhat elő olyan, hogy egyes vizsgálatokat az információ hiánya miatt több orvos is elvégeztetne a beteggel. A beteg előtörténete is tartalmazhat olyan momentumokat, ami fontos lehet a szakorvos számára, ahogy a korábban szedett gyógyszerekről szerzett információ is – a további kezelés korrekt megállapításához.

Rögtön felmerülhet a kérdés: mi a helyzet a személyiségi jogokkal, és a bizalmas adatokhoz való hozzáférhetőség nem ad-e visszaélésre lehetőséget? A válasz megnyugtató: az egészségügyi törvényben rögzített jogok szerinti adatkezelés a beteg gyógyítása céljából történik, az ő érdekeit szem előtt tartva. Ha mégis van olyan adat, ami nem teljesen „publikus”, a rendszer lehetővé teszi, hogy titkosítva rögzítsék. Egyébként a hozzáférések naplózva vannak, tehát nyoma marad, és számon is lehet kérni! Ez a rendszer a beteg érdekében működik, azért, hogy semmi fontos információt ne téveszthessenek szem elől, ami a beteg gyógyítása során fontos lehet. Az ügyeleten például akár életbevágó lehet, hogy az orvos egy váratlan esemény kapcsán is azonnal képbe tudjon kerülni a beteg előzetes állapotáról. A háziorvos pedig tájékozódhat, hogy mi történt, s milyen ellátásban részesült a betege az ügyeleten.

Dr. Schiszler István igazgató fiatal, lendületes vezetői stílusa nem hagyja betokosodni a kevésbé jól működő rendszereket a Kertvárosi Egészségügyi Szolgálatnál, jobbító szándéka, ötletei láthatóan nem torpannak meg az aggasztó gazdasági helyzet korlátain. Távoztunkban még egy fénykép erejéig megállítottuk őt az előtérben, épp a használaton kívüli vizitdíj automatáknál. A zsenge korukban nyugdíjaztatott készülékek sem fognak soká tétlenül itt ácsorogni: az igazgató úr már előrevetítette, hogy hamarosan – egy kis átalakítást követően – a betegelőjegyzésben fognak szorgos munkát végezni. Ez lesz a környezetbarát „újra-automata”. Mert fő az egészség!

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2024. április 24.
2024. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Ide kattintva megtekinthető
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez