Muzeális jellegű a gödöllői HÉV-vonal, ez az egyetlen, amely még a „Balra hajts” szabályai szerint közlekedik, több évtizede nem volt semmilyen felújítás, tehát lassan költeni kellene rá. A HÉV és a metró összekötésének gondolata már régebben felmerült, s szerencsés dolog, hogy éppen most készült el a főváros közlekedésfejlesztési koncepciója, amely kalandos körülmények között, de végülis tartalmazza a HÉV és a metró összekötését – tájékoztatta lapunkat Kovács Péter polgármester. Alapos politikai konszenzust sikerült összehozni a kérdésben, s így a közgyűlésben ezt valamennyi párt támogatta. A megvalósításra több verzió is felmerült, például az, hogy a HÉV bemenne a Stadionokhoz, s a metróról a peronon lehetne átszállni. Az elfogadott koncepció szerint a metró vonala hosszabbodik meg, az utasok átszállás nélkül jutnak el Cinkotára, de olyan elképzelés is van, hogy a vonal egészen az M0 autópályáig haladna. Egy XVI. kerületben lakó közlekedési mérnök a megvalósítás lehetőségét már korábban (önként) kidolgozta és eljuttatta az önkormányzatnak. Eszerint a metró a Stadionok állomás után nem jönne a felszínre, hanem a Pillangó utcánál (a föld alatt, kéregvasútként) az út közepén lenne a megálló, majd a nyomvonal a Kerepesi út zuglói felén haladna, a jelenleg is ott lévő sínek vonalában. Ezt követően kétféle módon lehetne a pályát kialakítani. Az egyik lehetőség, hogy kéregvasútként (mint a kisföldalatti) haladna a metró, a másik lehetőség, hogy a felszínen, betonfallal elzárt síneken menne, és csak a közlekedési csomópontoknál bukna le a föld alá. Bármelyik megoldás megvalósítható, s a főváros felkérésére készített tanulmány szerint ez a vonal igen gazdaságos is lenne, építése 25 éves távlatban megtérülne (ez azért fontos, mert az ilyen beruházásokra meg lehet szerezni az Európa Unió 90 százalékos támogatását). A tervek szerint a bekerülési költség 135 milliárd lenne, s a fenti időszakban 137 milliárdnyi bevétel-növekedést hozna. Ebben még nincs benne az, hogy a közlekedési vállalatnak nem kellene buszokat az Örs vezér tere felé közlekedtetni, hanem a közlekedést teljesen átalakítva ráhordó járatokat kellene működtetni a metró-megállók irányába. Az elképzelés mindenesetre része a közlekedési koncepciónak, ki kell dolgozni a megvalósítás részletes kiviteli terveit, és az építésre az EU következő, 2014. és 2021. közötti költségvetési időszakában lehet majd számítani. (F) |