Helyi Hírek - Független folyóirat   2021.09.23. csütörtök
Tekla, Lina, Linett
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 22131903
   « Vissza

Csömör a civileké

 « Portaszolgálat 
2010. október 6.
 

 

 fabriBátovszki György két évtizeden át vezette Csömört. Visszavonulását követően elvben közvetlen munkatársa, a Fidesz-KDNP támogatását is élvező Vella Nándor számított befutónak a frissiben felújított épületben álló polgármesteri székbe. Nem így történt: Fábri István majd kétszerannyi szavazatot kapott. Hétfőn este válaszolt a Helyi Híreknek.

– Egy kampány mindig alkalmat teremt, hogy a közéletben másként háttérben maradók ötleteket, javaslatokat fogalmazzanak meg. Mik azok a kezdeményezések, amelyekkel bővíteni tudja az első testületi ülésen ismertetésre kerülő polgármesteri programját?

– Éppen ez a különbség a politikai „kampánypártok” és egy helyi civil szervezet között: mivel mi az elmúlt években is folyamatosan kommunikáltunk a polgárokkal, ezért a kampány alatt döntően már csak a lakossági javaslatokra jelentősen építkező programunk bemutatására kellett törekednünk – mondta Csömör frissiben megválasztott első embere. – Az egyik fő újításunk is ezzel kapcsolatos: Csömörön nem értelmetlen és áldemokratikus közmeghallgatásokat fogunk szervezni, hanem odamegyünk a polgárok lakóhelyére, és településrészenként beszéljük meg velük a felmerülő problémákat.

– A ciklusában várható, hogy a külterületi ingatlanok tulajdonosai szorgalmazni fogják egyes területrészek belterületbe vonását, majd beépíthetőségét. Ki, illetve mikor fizesse meg a belterületbe vonás infrastruktúrájának árát? (Gondolok itt az óvodai, iskolai férőhelyre, útépítésre, csatornázásra.) Az abban érdekeltek településfejlesztési szerződés formájában, a rendezési terv elfogadását megelőzően járuljanak a kasszához avagy az adóbevétel-többlet reményében a nagyközségnek meg kell előlegeznie mindezen költségeket?

– A pár éve elfogadott agglomerációs törvény szerint a településen ilyen típusú ingatlan átminősítési kérelmekre már csak kismértékben lehet számítani, hiszen pontosan limitált az új lakóövezeti vagy éppen ipari-kereskedelmi területek kijelölésének lehetősége. A már folyamatban lévő belterületbe-vonásoknál vagy egyéb ingatlan átminősítéseknél azonban minden esetben külön-külön kell mérlegelni a megoldási lehetőségeket. Egy biztos: közpénzből csak biztosan és belátható időn belül megtérülő beruházások finanszírozhatóak.

– Az építési szabályok szoros összefüggésben vannak a lakosságszámmal. Ha egy rendeltetési egységhez, lakáshoz legalább 250 négyzetméteres telek területet rendelek, akkor egy négyszázas telken nincs helye ikerháznak. 2014-ben hány csömörinek szeretne a polgármestere lenni?

– Csömörön ilyen kisméretű telkek kijelölését nem tervezzük, egyrészt a kertvárosi-falusias jelleg megőrzése, másrészt a lakosságszám növekedésének visszafogása érdekében.

Egyébként a fővárosi agglomerációban található települések három fő problémája közül ez az egyik: a közlekedési és környezetvédelmi gondok mellett a lakosságszám egészségtelen növekedése kezelhetetlen helyzeteket teremt. Ez utóbbi pedig a teljesen átgondolatlan településfejlesztésekre, illetve az arra vonatkozó stratégiák hiányára vezethető vissza. 2014-ben kb. 10 ezer állandó lakosa lesz a településnek, továbbá ezres nagyságrendű életvitelszerűen itt élő, ám nem ide adózó lakossal is számolhatunk majd.

– Mint az ismert, szóba került a jegyzők államigazgatási feladatainak átirányítása az esetleg újraalakuló járási hivatalokba. Milyen feladatok, hatáskörök megtartásáért lépne fel? Van-e jövője az önkormányzati hatósági ügyeknek, amikor pl. a közterület-használatról szóló határozatot is a jegyző munkatársai készítik elő, csak nem a jegyző a kiadmányozó és ilyen esetben a képviselő akár haragosa ügyében is szavazhat?

– Ezek a tervek egyértelműen az önkormányzatiság csorbítására irányulnak, de nem féltetlenül politikai motivációból. Lényegében már a kilencvenes évektől megfigyelhető, hogy a – minden jogos kritika ellenére – szerintem összességében rendkívül sikeres és jól működő önkormányzatoktól a mindenkori állam folyamatosan el akarja azokat a jogokat, hatásköröket, amelyek a hatékony működésükhöz szükségesek. Eddig ezek a tervek nagyrészt elhaltak, és remélem, hogy most is ez lesz a sorsuk. -izs-or

 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2021. szeptember 15.
2021. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Ide kattintva megtekinthető
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez