A XVI. kerületi Önkormányzat jelentős, 150 útra kiterjedő programot hirdetett, s ennek megvalósítása érdekében húsz éves futamidőre kötvényt bocsátott ki. A kerület azonban nem csupán a saját forrásra számított, hanem folyamatosan indult egyéb pályázatokon is, és sikerült állami forrásból további 300 millió forintot elnyernie. Ennek következtében az útprogram nem fejeződik be a meghirdetett 150 útnál, hanem tovább folytatódik, és valószínűleg eléri a 162 utat is.
Az elnyert pályázatnak az volt a feltétele, hogy olyan földút kapjon szilárd burkolatot, amely valamelyik kerületi főútvonalhoz csatlakozik, és a megépített útszakasz hossza haladja meg a 200 métert. Ennek a feltételnek a következő útszakaszok tettek eleget: Andócs és Anilin utca (az Újszász út és a Zsemlékes utca között); Ákos utca (Menyhért és Monoki u. között); Muzsika u. (Timur és Monoki u. között); Begónia utca (Műkő és Magtár u. között); Cinkotakert utca (Szabadföld és Georgina u. között); Diófa utca (Rákosi u. és Hermina u. között, valamint a Csömöri u. és Béla u. között); Béla utca (Akácfa u. és Diófa u. között); Hunyadi utca (Rákospalotai határút és Baross u. között). A tervezési és kivitelezési munkákat közbeszerzési pályázat útján nyerték el a következő cégek: Investment kft., Console Bau kft., Jel-Köz kft., Tandem Kft., Ép-Totál kft. A kivitelezők a következők lettek: Magyar Aszfalt kft., Rok-La kft., Mély- és Közműépítő kft., Relid Bau Közműépítő kft., Swietelsky Magyarország kft. és Penta Általános Építőipari Kft. A pályázat lebonyolításában közreműködő szervezet a Pro Regio Kft. volt.
|
Útátadás a Cinkotakert utcában |
A kivitelezők május végére vállalták az utak elkészítését, fenti képünk a Cinkotakert utca átadásán készült. Itt Szász József képviselőtől megtudhattuk, hogy az utcában élők az elmúlt két évtizedben eddig már kétszer beadták jelentkezésüket a szilárd burkolatú útra, ám ez a két jelentkezés elveszett a hivatal útvesztőiben. Most tehát harmadszor is jelentkeztek (vállalva természetesen a 45 ezer forintos, minden érintett által fizetendő hozzájárulást), és mostanra már el is készült az új út. Kovács Péter polgármester kiemelte, hogy a Közép-Magyarországi Operatív Programtól elnyert közel 300 milliós támogatás lehetővé teszi az útprogram folytatását, és a tervezett 162 utcával a XVI. kerület útjainak nagy része szilárd burkolatú lesz. A polgármester elmondta azt is, hogy ha az útépítésre a fejlesztési hitelt nem használták volna fel, akkor a Cinkotakert utca várhatóan 2018-ban kapott volna csak szilárd burkolatot.
|
Épül a Diófa utca, oldalt a csatorna-maradványok láthatók |
Másik felvételünkön a Diófa utca épülő szakasza látható, amely nem csupán egy fontos főútvonali ráhordó utca, hanem olyan útszakasz is, amely nagy szerepet játszik a dimbes-dombos Hermina úton összefolyó csapadékvíz elvezetésében. Az út alatt eredetileg ott volt egy csapadékvíz-csatona – tudtuk meg Pappné Furdan Mária irodavezetőtől –, amely számtalan helyen szivárgott, s ezért az út alapja szaknyelven szólva szalonnás volt, a tömörségvizsgáló alatt a talaj szinte azonnal szétesett. A csapadékvíz csatornába ugyanis az idők során rengeteg szerves anyag is bekerült, amely a hibás szigetelés miatt bekerült a földbe, és emiatt a talaj olyanná vált, mint amilyet a szivárgó emésztők mellett is lehet találni.
A speciális talajviszonyok miatt teljes talajcserét kellett végrehajtani, hogy az út végre szilárd alapokon állhasson. A csapadékvíz-csatorna is megújul az útépítés során, sőt egy olyan terv is született, hogy a Hermina úton (melynek burkolata helyenként alapos javításra szorul) csapadék-megfogókat építenek majd be, hogy csökkentsék a lefolyó víz mennyiségét – mint a Rákosi úton, ahol a csatornaszemek alatt, a föld mélyén nagyméretű szikkasztók találhatók, ugyanúgy szikkasztók kerülnek majd a Hermina út egyes szakaszaira, a túlfolyó víz pedig megfelelő utat találhat a pályázati pénzből megújult út alatti csapadék-csatornában.