Helyi Hírek - Független folyóirat   2024.04.19. péntek
Emma
E-mail cím:

Jelszó:

CÍMLAP
Cikkek és hírek
Portaszolgálat
Balesetek
Tűzoltósági hírek
Rendőrségi hírek
Polgármesteri interjú
Természetgyógyászat, szépség és egészség
Horoszkóp, asztrológia
Receptek
Videók
Olvasóinktól: körbeküldős üzenetek
Archívum
Archívum
Képgalériák
Helyi Hírek laphálózat
Legutóbbi számaink
Archívum - HH XVI.
Archívum - HH XVII.
2004 előtti számaink
Megjelenési időpontok
Hirdetési áraink
Lakossági aprók
Hirdetésfeladás
Szakmai adattár

Látogatók: 28777600
   « Vissza

Dakar Rali – argentínai élmények első kézből

 « Archívum 
2009. március 27.
 
Az autósport rajongói mindent tudnak a Dakar Rali múltjáról. Ők jól ismerik, de ugyanakkor biztos, hogy sokan vannak, akik nem tudják az alapsztorit, mely szerint egy fiatal francia milliárdos, név szerint Thierry Sabine 1977-ben egy autóverseny során eltévedt a líbiai sivatagban, ahol aztán majdnem életét veszítette. De több emberpróbáló kalandot követően mégis sikerült visszatalálnia a civilizációba, mely annyira fellelkesítette, hogy elhatározta, másokat is a magáéhoz hasonló élményekben fog részesíteni.
Az első Párizs-Dakar rali 1978-ban indult útjára, s bár a francia főrendező 1985-ben egy helikopter-balesetben az imádott Szahara fölött életét vesztette, a rali népszerűsége cseppet sem csökkent. A Párizs-Dakar rali nem csak a legváltozatosabb, de a legveszélyesebb verseny hírében is állt, mivel nem csak ösvényeken, sziklákon és homokdűnéken keresztül vezetett az út a győzelemig, hanem közben időről-időre az afrikai törzsek belharcaival, a helyi terroristák támadásaival is meg kellett küzdeniük a résztvevőknek. A Dakar történetének eddig több mint 50 halálos áldozata volt. Ez, valamint a résztvevő csapatok megnövekedett költségei a 90-es évek közepén olyannyira beárnyékolták a ralit, hogy a szervezőknek is lépniük kellett. Ekkor tették át az indulás, illetve az érkezés állomását, Granadába, majd Egyiptomba.
Tavaly januárban, a rali 30. évfordulóján Lisszabonból rajtolt volna a mezőny, de az afrikai polgárháborúk miatt a szervezők a legutolsó pillanatban kénytelenek voltak lefújni a versenyt. A magyar ralitársadalom ugyan szervezett egy Magyarországot és Romániát érintő pótversenyt, de sejteni lehetett, hogy a közép-európai terepviszonyok nem lesznek képesek helyettesíteni a szaharai homokdűnéket.
2009-ben első alkalommal így került Dél-Amerikába (Argentínába és Chilébe) a Dakar rali. Az új helyszínen tapasztalt szokatlan versenykörülményekről pedig a ralisport kertvárosi szerelmesei március 12-én a Varjú Vilmos Olimpiai Baráti Kör jóvoltából első kézből értesülhettek. A baráti kör vezetői ugyanis immár második alkalommal láthattak vendégül a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola Kertvárosi Olimpikonok Emlékcsarnokában egy igazi magyar Dakar-csapatot. A Liszi László nevével fémjelzett gárda a kéthetes raliversenyen az autósok küzdelmében az 52. helyen ért célba. A szervezők meghívását elfogadva a csapat tagjai közül hárman, Fenesi József, Erős Gábor és Pál Mátyás is részt vettek a március 12-i kertvárosi eseményen. A Liszi-csapatot mellesleg magáénak érezheti a XVI. kerület, hisz a csapat első számú szerelője, Erős Gábor születése óta Újmátyásföldön lakik. A Dél-Amerikát megjárt magyar ralicsapat tagjai mellett elfogadta még a rendezők meghívását Héder Barna, az esemény kommentátora, az RTL-Klub sportosztályának vezetője is, aki szintén kötődik a kerülethez, hisz édesapja, dr. Héder János olimpikon tornász évtizedek óta a XVI. kerület lakója, ráadásul a Varjú Vilmos Olimpiai Baráti Körnek is az egyik alapító tagja.
A legtöbb kérdés természetesen Héder Barnához érkezett, aki szívesen mesélt a dél-amerikai közvetítés nehézségeiről, a raliverseny kulisszatitkairól, az Andok 4700 méter magas hágóiról, az argentín közönség rajongásáról, a Dakar lehetséges jövőjéről, illetve a vívás olimpiai közvetítéséről. Mert azt kevesen tudják, hogy a vívómúlttal rendelkező Héder Barna immár 1996. óta felelős az olimpia vívószámainak közvetítéséért. Az ő újításainak köszönhetően ma már ez a nehezen élvezhető sportág az egyik legnézettebb versenyszáma az ötkarikás játékoknak. (Pekingben a vívás a nézettségi rangsorban a 9. volt.)
Természetesen a Liszi-csapat tagjai is sokat meséltek. Az ő történeteik az álmatlan éjszakákról, a rendkívül nehéz terepviszonyokról, illetve a magyar ralicsapatok közti ellentétekről szóltak. Mint azt a magyar sajtó oly visszhangosan megírta, a 12. szakaszt a rendezők verseny közben lerövidítették, majd azokat a versenyzőket, akik önhibájukon kívül nem tudták teljesíteni a távot, büntetőponttal sújtották. Szalay Balázs, az egyik magyar csapat vezetője azonban kevesellte a büntetést, emiatt több csapat vezetőjét megnyerve reklamált a rendezőknél, akik igazat adva nekik, megemelték a többi csapat büntetését. Így történt, hogy a minden idők legjobb magyar szereplését produkáló Palik László (Héder Barna egykori amőbatársa) a 12. helyről a 21.-re csúszott vissza.
A Varjú Vilmos Olimpiai Baráti Kör következő rendezvénye április 9-én 17 órakor lesz majd a Szent-Györgyi Albert Általános Iskolában. A kertvárosi baráti kör akkor a magyar birkózósport reprezentánsait látja majd vendégül. A baráti kör rendezvényeire a belépés továbbra is ingyenes. (T)
 


Ferenci Kiadó Bt.  •  1162 Budapest, Hermina út 16.  •  Tel.: [1] 405-5919  •  E-mail cím: hh@hh16.hu
Ugrás a Szakmai Adattárhoz
preload preload
Legutóbbi lapszámunk - 2024. március 20.
2024. évi naptár nyomtatható formátumban letölthető
Hogyan legyünk egészségesebbek, szebbek, vékonyabbak
Ide kattintva megtekinthető
Kerületi festőművészek virtuális galériája
A fogyás lélektana
A XVI. kerületi uszodák honlapja
Bővebben az önismeretről és a Bach-virágterápiáról
Ide kattintva megtekinthető
Lao Ce ősi bölcselete e-book formátumban
Hazai és nemzetközi időjárás

Kattintson ide az előrejelzéshez